torsdag 30. april 2015

Tverrfaglig samarbeid

 Nå er vi ferdig i praksis på LiveLife, og dette har vært en kjempefin og lærerik praksisperiode for meg. Jeg har måttet kastet meg ut i situasjoner hvor jeg ikke har hatt mulighet til å kommunisere med pasientene med språk, og derfor måtte prøve å forstå og bli forstått via kroppspråk. Jeg har også måttet prate engelsk med både ansatte, besøkende og pasienter, og jeg har lært og vokst mye på denne praksisperioden. Menneskene som jobber på LiveLife er kjempe greie folk, og alle er smilende og glade hele tiden, og dette er noe som har vært med på å gjøre at jeg har hatt en veldig fin praksisperiode. 

Nå skal jeg skrive litt om hva tverrfaglig samarbeid er, og hvordan det har fungert i praksis. 

Tverrfaglig samarbeid 
Tverrfaglig samarbeid betyr at flere yrkesgrupper jobber sammen mot et felles mål, altså å ivareta pasienten som helhet. Det er særlig aktuelt med pasienter som har diagnoser som påvirker ikke bare en, men flere funksjoner i kroppen, og der det er viktig å se en sammenheng mellom paientens sosiale og psykiske situasjon. Det er derfor viktig at flere yrkesgrupper jobber sammen, slik at man kan tilrettelegge for at brukeren får et tilbud som dekker alle de viktige behovene. 

Brukermedvirkning 
Brukermedvirkning vil si at bruker, eller pasient, selv skal være aktivt medvirkende og ta beslutninger i forhold til ting som angår han eller henne. Dette kan være alt mulig, bl.a. små ting som hvilke klær de vil ha på seg og hva personen vil spise til middag.
Brukermedvirkning er lovbestemt og er sentralt i både oppgvekst-, helse- og sosialsektoren. Dette er som sagt en lov, og det er derfor veldig viktig at man forholder seg til dette, hele tiden. Ikke bare fordi det er en lov, men også fordi det er veldig viktig for pasienten eller brukeren. 
Flere yrkesgrupper jobber sammen om et felles mål

Tverrfaglig samarbeid på LiveLife
På LiveLife jobber det flere forskjellige yrkesgrupper. Det er helsefagarbeidere, sykepleiere, fysioterapeuter, resepsjonister men også kokker, vaskehjelp og vaktmester. De skiller de ulike yrkesgruppene ved at de bruker forskjellige farger på t-skjortene, noen har hvite, noen røde og noen blå osv. På denne måten er det mye lettere for meg å se det tverrfaglige samarbeidet, og hvordan det fungerer, i motsetning til hva jeg er vandt med i Norge. Der er det mye vanskeligere å legge merke til det tverrfaglige samarbeidet, siden man ikke har noe synlig som "skiller dem". 
Jeg føler det tverrfaglige samarbeidet på LiveLife er veldig bra, og de snakker veldig mye sammen om pasientene og hva som bør gjøres o.l. De er flinke til å hjelpe hverandre, og selve stemningen på LiveLife er mye bedre enn de andre stedene jeg har vært i praksis, hvor kanskje noen ikke liker en annnen og slike ting. Jeg tror det kan være med å hjelpe til at det tverrfaglige samarbeidet er så bra, når det virker som at alle de ansatte klarer å samarbeide på en fin måte og ikke irriterer seg over eller misliker en annen. 



Yrkesgruppenes oppgaver
Som jeg nevnte over, jobber det flere forskjellige yrkesgrupper, som er med på å skape det gode miljøet og det gode arbeidet på LiveLife. Men hva er egentlig jobben til de forskjellige yrkesgruppene? 

Helsefagarbeiderne, som erstatter de tidligere titlene hjelpepleiere og omsorgsarbeidere, skal gi praktisk hjelp, omsorg og pleie til alle mennesker som har behov og trenger det. Det kan være mennesker i alle aldre, noe som det er på LiveLife (ca. 20-90 årsalderen). Deres jobb er å hjelpe til med daglige gjøremål (f.eks. stell, målttider), men også å kunne utføre grunnleggende sykepleie og skrive rapporter. 

Sykepleiernes jobb er å gi medisinsk pleie og omsorg til pasientene, og å stelle de syke. De skal gi råd og veiledning, gi riktige medisiner og gi forebyggende behandling (behandle, lindre og rehabilitere pasienten).  

Fysioterapeutenes jobb er å behandle og forebygge sykdommer og skader i bein, muskler, ledd og sener. Målet til fysioterapeutene er at pasienten skal utvikle, gjennvinne eller holde ved like funskjonsevnen, som igjen vil forbedre helse og livskvalitet. På LiveLife er det veldig mange eldre som er der på grunn av fall, og dermed knekte bein, armer osv. Da er de her på LiveLife, og blir trent opp igjen av fysioterapeutene, slik at de skal kunne fungere og bli som før. I ukedagene er to ganger for dagen, mens helligdager og søndager er det èn gang for dagen. 

Diverse hjelpemidler. Rullestol, heis osv.

Legenes hovedoppgaver er å forebygge, diagnostisere og behandle pasientene. Legene har ansvar for at medisinene og behandlingen som blir gitt er behandlende og lindrende. Legene skal informere og gi råd til pasientene, og gi opplysninger om sykdom, risikio, behandling og medisiner osv.

Så har vi de to kokkene på LiveLife. De har ansvar for å lage mat til både de ansatte og pasientene. De andre som jobber på avdelingene på LiveLife, må gjevnlig ta en runde med et skjema til pasientene, hvor de fyller ut hva de liker å spise og ikke, hva de evnt. vil ha til middag, frokost osv. Siden LiveLife er et privat rehabliteringssenter, og man betaler mer her enn ved andre offentlige rehabliteringssentre, får de flere rettigheter og mer bestemmelse i slik som for eksempel hvilke mat de skal få servert til de forskjellige måltidene. Det er også for å sjekke om det er noe pasientene ikke kan spise, eller om det er noe de ikke liker. Kokkene lager gode middager og desserter som brukerne får servert. Det er veldig varierende, og ikke slik som hjemme i Norge at de blir servert det samme uke etter uke. I tillegg, får alle de ansatte et middagsmåltid til lunsj mellom klokken 1-2. 

En av middagene/lunsjene servert for de ansatte. 

Resepsjonistene tar i mot telefoner av personer som skal legges inn, og viktige beskjeder som skal føres videre til andre ansatte. De tar også i mot besøkende eller nye pasienter når de kommer til LiveLife.

Den fine resepsjonen på LiveLife. 

Vaskehjelpen på LiveLife består av mange mennesker, som man fort legger merke til er flinke til å holde ting rent og ryddig. Uansett hvilke tid det er på døgnet, kan man se èn eller flere som driver på å vasker. De sørger for at det alltid er rent på både rommene, men også i ganger, bad, garderobene og resepsjonen. I tillegg har de ansvaret for å vaske håndklær og sengetøy. Pleiernes jobb er å skifte på senger og fylle på rene håndklær, men deretter tar de det skitne tøyet inn på et eget rom, hvor vaskepersonellet vasker opp og leverer tilbake når det er rent. 

Trallen vi bruker når vi steller. Da skiftes også sengetøy og håndklær (dette gjøres hver dag). Etterpå tar man de røde "bagene" til rommet, hvor vaskepersonellet vasker opp og leverer tilbake. 

Vaktmesterens oppgave er å fikse opp hvis noe er ødelagt, for eksempel om noen av de tekniske hjelpemidlene på rommene ikke fungerer. Han sjekker til at alt er som det skal være, og ser også etter at bl.a. hagen som er på LiveLife ser bra og fin ut. 

Utsikt fra avdelingen og ut i hagen. På sidene ser dere terassene til rommene hvor pasientene bor. 

Og sist men ikke minst har vi manageren, som sjekker på avdelingene regelmessig at alt er som det skal, at man holder reglene, gjør jobben vår osv. Han har også møter med folk utenifra, og tar i mot og sender beskjeder slik som resepsjonistene også gjør.

Nå har dagen i dag og i morgen igjen før det er tid for hjemreise. Disse to dagene skal nytes skikkelig, og vi skal prøve å få gjort en del på den lille tiden som er igjen. Vi har bl.a. avtale med Antoinette, som jobber på MCAST, om at vi skal møte henne og noen andre for å spise middag med dem. Vi skal også få unnagjort siste innspurt med shopping og soling, i tillegg til at vi skal besøke en kirke og siste men ikke minst rydde og vaske ut av leiligheten. Kjenner det blir trist å måtte reise hjem igjen allerede, og føler virkelig at disse tre ukene har flydd forbi! Men det skal også bli litt deilig å komme hjem til venner og familie. Regner med vi få skrevet et siste innlegg om hva vi har gjort på de siste dagene og hva vi skal nå de to siste dagene før hjemreisen. I tillegg har vi et siste faglig innlegg som skal postes, så det kommer vel i slutten av uken. 

- Silje 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar