Vi har vært så heldige som får lov å være i
praksis på et sted som heter Live Life. Live Life er et privat fysisk rehabiliteringssenter
som bare er noen få minutter fra der vi bor. Live Life ligger i Sliema og har
pasienter i ulike aldre. Som oftest er det eldre som er der på grunn av for
eksempel brudd i fot eller hofter etter fall hjemme. De kommer så her til Live
Life der de bor i x-antall uker. På Livelife har de egne rom for pasientene som
overnatter her, det er også et kjøkken som lager maten til pasientene og lunsj
til de ansatte. Jeg og Sunniva jobber sammen i praksis, vi jobber i en annen
etasje enn de andre. I denne etasjen er det rundt 10 pasienter som er der for
ulike grunner. Live Life har også et stort treningsrom der pasientene får tett
hjelp av fysioterapeuter. Vi har vært nysgjerrig på hva som foregår der inne så
vi har tatt en titt på hva som skjer der, pasientene gjør ulike oppgaver for
eksempel sykler de på sykkel beina. Andre eksempler de gjør på er at de går opp
trappene mens de blir passet på av fysioterapeutene.
(http://www.livelife.com.mt/site/contact-us)
På Livelife er det pasienter i alle aldersgrupper, fra nede i tjueårene og oppi nittiårene. Pasientene er også både kvinner og menn med ulike behov for støtte og hjelp. Pasientene kommer til Live Life av ulike årsaker, noen kommer der fordi de trenger hjelp til å bygge seg opp etter en ulykke, for eksempel et fall som førte til brudd. Andre pasienter er der av andre grunner, for eksempel skade på hjerne eller lammelser som gjør at de trenger hjelp til å bevege kroppen og tilrettelegge trening.
På Livelife er det pasienter i alle aldersgrupper, fra nede i tjueårene og oppi nittiårene. Pasientene er også både kvinner og menn med ulike behov for støtte og hjelp. Pasientene kommer til Live Life av ulike årsaker, noen kommer der fordi de trenger hjelp til å bygge seg opp etter en ulykke, for eksempel et fall som førte til brudd. Andre pasienter er der av andre grunner, for eksempel skade på hjerne eller lammelser som gjør at de trenger hjelp til å bevege kroppen og tilrettelegge trening.
Når vi er i praksis her på Malta går det i engelsk. Vi må snakke engelsk til kollegaer og pasienter. Kommunikasjon er derfor et viktig begrep. Ordet kommunikasjon betyr å gjøre felles. Om kommunikasjonen er god eller dårlig er avhengig av ulike faktorer. Faktorene kan for eksempel være hva slags humør du er i, har du fått lite søvn eller det har skjedd noe i det siste som har preget deg så kan det gå utover kommunikasjonen. Når vi snakker om kommunikasjon kan vi ta utgangspunkt i kommunikasjonsmodellen.
(http://ndla.no/nb/node/4057)
På bilde over kan vi se en forenklet versjon
av kommunikasjonsmodellen. Modellen viser en sender som sender et budskap til
en mottaker. Mottakeren får budskapet og tolker denne. Mottakeren gir så en
tilbakemelding på budskapet. Dette er den ideelle måten god kommunikasjon
foregår. Det kan oppstå støy i kommunikasjonen som kan være med på å hindre at
budskap eller tilbakemelding ikke kommer fram. Støy kan være utvendig støy og
innvendig støy. Innvendig støy er følelser og tanker man har som kan gjør at du
ikke er stedet under kommunikasjonen og du tenker på noe helt annet. Utvendig støy
kan være alt fra bilyder, tog, musikk osv. altså er utvendig støy alt som er
lyder som kan gjør at ikke budskapet kommer frem.
Kommunikasjon er spesielt viktig når vi er her
i Malta, all snakking skjer på engelsk. Noe som gjør at det lettere kan oppstå
misforståelser. Det er da viktig å prøve å unngå dette. Jeg prøver å bruke
korte setninger og heller enkle ord framfor mer innviklete. De fleste ansatte
og pasienter kan snakker maltesisk i tillegg til engelsk, så jeg merker det at de
snakker for det meste det når det er samtale mellom pasient og ansatt der begge
er tryggere på maltesisk enn engelsk. Når de kommuniserer på maltesisk forstår
jeg ingenting, men jeg kan merke at samtalen flyter nesten litt bedre enn den
ville gjort på engelsk. Jeg merker at jeg prøver å tenke over hvordan mitt eget
kroppsspråk er når jeg går inn til en pasient. Jeg vil ikke at pasienten skal
få et dårlig inntrykk av meg.
(http://www.livelife.com.mt/site/contact-us)
Vi har ulike måter for kommunikasjon. Vi har
verbal kommunikasjon og nonverbal kommunikasjon. Verbal kommunikasjon er all
kommunikasjon med ord, alt fra meldinger til en muntlig samtale. Verbal
kommunikasjon kan være enveiskommunikasjon og toveiskommunikasjon. Enveiskommunikasjon
er kommunikasjon der senderen sender ut et budskap, men ikke får
tilbakemelding. Eksempel på enveiskommunikasjon kan være radio, tv eller en
forelesning. Toveiskommunikasjon er når senderen sender et budskap og får en
tilbakemelding, dette kaller vi en dialog eller samtale. Vi har også nonverbal
kommunikasjon som er kroppsspråk. Kroppsspråk utgjør 80 % av kommunikasjonen. Kroppsspråket
kan være bevegelser man gjør, smil, tårer, sminke og påkledning
Nonverbal kommunikasjon eller kroppsspråk er
spesielt viktig for oss når vi er på Malta i praksis og ellers. Dette er fordi at visst jeg snakker sammen
med en ansatt og hun/han ber meg om å gjøre noe, så kan han vise med å peke
eller se på tingen jeg skal ta. Dette gjør at det blir lettere å forstå og ting
går fortere å gjøre når det ikke blir rot i kommunikasjonen. Nonverbal
kommunikasjon kan være med å understreke hva en sier. De andre ansatte snakker
engelsk, men enkelte er vanskeligere å forstå. Så jeg må spørre en ekstra gang
slik at jeg er sikker på hva han/hun sa. Viss en jeg jobber med ber meg om noe,
men jeg forstår ikke. Så kan jeg se på kroppsspråket om jeg forstår, før jeg
stiller spørsmål slik at jeg blir sikker på det han/hun vil at jeg skal gjøre.
Kommunikasjonen med ansatte og pasienter går forholdsvis
bra. Men det har vært hendelser der jeg mener at kommunikasjonen blir litt
feil. I dette eksempelet var jeg og en jeg jobbet med inne hos en pasient som
var lam. Vi skulle vaske han og stelle han om morgningen. Jeg står på ene siden
av sengen og hun på andre. Vi begynner å stelle, men midt under stellet ringer
mobilen hennes. Hun tar den og snakker på maltesisk en liten stund før hun
fortsetter. Hun var positiv når hun stelt og alt, men jeg følte fortsatt at hun
ikke ville være der fordi hun valgte å ta den telefonsamtalen. Så jeg fikk et
inntrykk av at hun brukte dobbeltkommunikasjon. Dobbeltkommunikasjon er ikke
bra, det er når du sier noe og viser med kroppsspråket at du mener noe annet, eller
omvendt.
En annen hendelse som jeg mener er positiv har
vært når vi har gått inn til en pasient. Vi begynner å snakke, men pasienten
har problemer med engelsk og snakker lavt. Det var vanskelig å forstå i
begynnelsen, men nå når vi vet hva han liker og kommunikasjonen går mye bedre.
Dette er en av flere situasjoner som jeg har utviklet seg positivt.
(bilde fra google)
På mandag besøkte vi praksisplassen for å se
hvordan det var før vi endelig skulle i praksis på tirsdagen. Vi ble hentet av
en snill dame som viste oss rundt. Vi møtte på noen av de ansatte. Her ble vi
sett på og skikkelig glodd på. Så førsteinntrykket av de ansatte var ikke så
bra når vi kom på mandag. Men dette forandret seg heldigvis. På Live Life har
vi blitt tatt godt imot. Alle er smilende og glade, det virker ut som de har et
godt arbeidsmiljø. De kommer alltid smilende på jobb og klemmer hverandre. De
har det også gøy på jobb sammen med hverandre. Når vi kom der første dag i
praksis på tirsdag gikk det veldig bra. Vi møtte opp der vi skulle og til rett
tid. Vi ble delt i to og to. To stykker i 2.etasjen og to i 3.etasje. Vi ble
vist rundt og ble fortalt hvor vi kunne finne det vi trengte. Vi ble også med
inn til noen pasienter for å bare studere hvordan han vi var med gjorde det. Men
etter dette har vi vært med å assistere når vi skal stelle pasienter som er lam
eller har andre nedsettelser som trengs en ekstra. Vi har også fått prøvd oss
aleine, noe som jeg syns er viktig at vi har fått gjort. Det er mye å gjøre
frem til ti-tiden, men etter dette er det lite å gjøre. Neste uke skal vi jobbe
seinvakter, fra klokken to til halv åtte.
-Kristina
-Kristina
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar