Hei, nå
er vi ferdig med andre uken i praksis. Denne uken har vi bare jobbet seinvakter
fra tirsdag til fredag. Utenom på mandag, da hadde Silje bursdag og vi tok oss
en tur for å utforske Malta. I dette innlegget skal jeg fokuserer på faget
helsefremmende arbeid, og hva er egentlig grunnleggende sykepleie og de
ergonomiske prinsippene?
Hva egentlig grunnleggende sykepleie?
Jo,
grunnleggende sykepleie skal være med å dekke pasienten sine grunnleggende
behov. Hensikten med grunnleggende sykepleie er å forebygge helsesvikt og
skader, behandle sykdom og lidelser, lindre eller begrense sykdom eller skade
og drive rehabilitering av ulike grunner. For å kunne utføre og riktig
sykepleie er det viktig å ha kunnskap, ferdigheter og holdninger. Kunnskap skal
hjelpe deg i å gjøre alt i riktig rekkefølge og hvorfor du skal gjøre som du
gjør. Ferdigheter skal være med på å hjelpe deg i å utføre sykepleien riktig og
i et behagelig tempo. Ferdigheter og kunnskap skal også være med å gjøre deg
mer sikker på det du skal gjøre. Holdninger skal være med på å hjelpe deg til å
forstå hvordan du bør oppføre deg mot og framfor en pasient. Holdninger skal
også være med å sette pasienten i sentrum, det å kunne se hele mennesket og
ikke bare den ene jobben du skal gjøre. Noen eksempler grunnleggende sykepleie
kan være hjelp til personlig hygiene, ernæring, eliminasjon osv.
For
eksempel trenger herr Hansen hjelp til å stelle seg om morgningen. Herr Hansen
er pasient der jeg er i praksis nå. Herr Hansen klarer ikke å bevege på deler
av kroppen. Men hodet kan han ta fra side til side når han ligger i sengen og
når han sitter i rullestolen. Han klarer også å bevege litt på høyre hånden.
Fordi herr Hansen har bevegelseproblemer, trenger han mye hjelp til å dekke de
grunnleggende behovene. Han trenger derfor helsefagarbeidere som har kunnskap,
ferdigheter og holdninger for å kunne hjelpe han på best mulig måte. Om
morgningen får Herr Hansen frokost før han blir stelt. Han trenger også hjelp
til å spise. Når jeg har i oppgave å hjelpe Herr Olsen med frokosten prøver jeg
å tenke på brukermedvirkning. Jeg spør Herr Olsen hva han vil ha først og om
hva han vil ha å drikke. Jeg prøver å legge til rette slik at han får bestemme
mest mulig og så langt det er mulig.
Andre
situasjoner der jeg må hjelpe Herr Olsen med å dekke grunnleggende behov er når
han skal stelles om morgningen. Da er vi ofte to stykker der inne. Vi bruker
begge hansker og forkle. Herr Olsen har hepatitt B som er en leverbetennelse
som kan smittes gjennom blod eller seksuell kontakt. Alt avfall og skittentøy
blir tatt i egne røde poser slik at alle er klar over hvem den kommer fra, da
vet de at de må være med forsiktig. Vi må vaske Herr Olsen fra fjeset og
nedover. Jeg har merket at når jeg er med andre inn til han og steller han om
morgningen tenker de ikke så mye på brukermedvirkning. De bare tar på klær som
henger på stolen, eventuelt finner de bare noe i skapet uten å spørre hva
pasienten vil ha på seg. Brukermedvirkning handler jo om å sette brukerens
behov i sentrum. Så derfor syns jeg at det er rart at de ikke gjør dette, jeg
har sett at dette har skjedd flere ganger og syns det er litt rart. Pasientene
har mindre å si, de er bare her og vi skal bare gjøre jobben vår og gå, uten å
tenke på pasienten.
Herr
Olsen har også behov for å ha puter under beina for å gi støtte. Herr Olsen
skal også ha noe mellom beina, et håndkle for eksempel. Slik at det ikke blir
sårt. Herr Olsen har følelser i helse kroppen og kjenner derfor smerter. Under
stell må vi derfor passe på at armer og bein ikke kommer i klem eller i en rar
stilling slik at han får vondt. Han sier ifra når det skjer, men det er bedre å
unngå det slik at han slipper å få vondt.
Når vi er
i praksis hjelper vi pasienter med ulike behov som trengs dekkes på ulike måter.
Noen trenger hjelp til mating, andre får mat gjennom ledning til magen og noen
får servert maten og spiser den aleine uten problem. Alle brukerne er
forskjellig her på Live Life, noen er unge og noen er litt eldre. Siden alle er
så forskjellig er det enda viktigere at man ser hver enkelt menneske og dens
behov.
Når man
steller en pasient må man tenke på noe som heter bluferdighet. Når vi steller
Herr Olsen er det vi som skal passe på at han ikke ligger der helt naken og
blottet. Det er vi som skal for eksempel ligge et håndkle over han slik at han
ikke trenger å ligge der helt naken visst det kommer noen inn. Nå når jeg har
vært her i praksis har jeg opplevd at pasienter har lagt helt naken i sengen
mens vi har vasket og andre ansatte kommer inn og ut av rommet mens han ligger
der helt blottet. Jeg mener dette er helt feil, jeg har prøvd å dekke til flere
ganger, men den jeg har jobbet med har tatt vekk håndkle fordi det er bare i
veien. Dette gjorde meg litt irritert, fordi de tenker bare på jobben de skal gjøres
skal gå fort slik at de kan gå videre, noe som er feil prioritering. I tillegg
har vi massevis av tid, så ta den tiden som trengs, så blir resultatet bedre og
pasienten blir mer fornøyd når han blir sett.
Når vi
går inn til brukere må vi alltid ta på oss hansker når vi er her i praksis. Jeg
forstår at det trengs når vi skal inn til pasienter med hepatitt B smitte, men
ellers er det kanskje litt rart. Det at det er en pasient med hepatitt B var
litt skummelt i begynnelsen, men ettersom jeg har fått litt vite hva det er og
blitt mer kjent med pasienten gjør alt mye bedre. Jeg føler at jeg er mye
roligere når jeg skal inn til han og vet mer hva jeg går til. Men kanskje de er
redd for at vi skal smitte videre. Vi må ta nye hansker hver gang man går inn
til en pasient, og ta av de gamle når vi går ut. Vi må også sprite hendene
etter hanskebruk og vaske hendene jevnlig med vann og såpe. Når vi kommer inn
til Herr Olsen må vi ikke komme for tett innpå fordi det kan føles utilpass,
men vi må heller ikke stå for langt ifra. Den sosiale sonen som er en avstand
på 1-3 meter. Sonen bruker man ofte når man ikke kjenner mennesket du prater
med så godt elle noen vi vil holde avstand til. Den personlige sonen er på
0,5-1 meter. Sonen er ofte brukt når man kommuniserer med venner, slekter eller
bekjente. Den siste sonen er den intime sonen, som er på 0-0,5 meter. Sonen
blir ofte brukt på et fåtall mennesker, gjerne kjæreste, venner, foreldre eller
søsken. Men denne sonen har jeg vært i flere ganger selv om jeg ikke er en av
de nevnte personen. Jeg har vært pleier og vært med å stelt pasienter, og
kommer da i deres intime sone. Jeg prøver da å være forsiktig med kroppsspråket
mitt og passer på hva jeg sier.
I
praksisplassen har de noe som heter handover
når vaktene er ferdig. Sykepleierne samles og de går igjennom hva som har
skjedd til de nye sykepleierne som skal på vakt. Helsefagarbeiderne eller som
de er kalt her carer er ikke med på
disse møtene. De sitter ut i gangen og bare snakker med hverandre om hva som
helst. Så jeg merker at vi får lite informasjon om hver pasient, jeg merker
også at kanskje observasjonen til de som er carer
blir dårligere, siden det ikke er deres jobb. Men det å observere endringer
er viktig, og for at det skal bli best mulig må alle hjelpe til slik at det
tverrfaglige samarbeidet blir best mulig.
Jeg har
opplevd en situasjon der jeg og Silje ble sendt inn til en pasient. Vi ble bedt
om å vaske henne i sengen og så ta henne i stolen. Pasienten kunne lite engelsk
og foretrakk maltesisk. Hun vi var inne hos var også dement, noe som gjorde det
vanskelig. Hun snakket om det samme og endte opp med å grine hver gang, men
dette var visst vanlig ble vi fortalt. Ikke bare var hun dement, men hun hadde
også knekt den ene foten. Vi kom inn til henne og var usikker på hvordan vi
skulle snu hun over på siden når vi vasket henne på grunn av foten og vi ville
ikke skade henne. Så vi spurte hun ene ansatte om hjelp. Hun kom inn og gjorde
alt, vi så da at vi kunne snu henne vanlig, men dette visste ikke vi i begynnelsen.
Hun som kom inn og hjalp oss begynte nærmest å kjefte på oss fordi vi ikke
kunne det. Vi fortalte så at vi ikke hadde vært borti pasienter med knekt fot
før. Denne situasjonen var ikke behagelig, siden vi fikk nærmest kjeft fordi vi
spurte om hjelp, noe som jeg syns var helt tragisk. Vi skal jo heller få ros
fordi vi sa ifra at vi var usikker i stedet for å gjøre noe vi ikke var helt
sikker på at vi kunne.
Hva er ergonomi?
Hva er
ergonomi? Jo, ergonomi er læren om hvordan vi kan tilpasse arbeidsoppgavene og
arbeidsmiljøet til mennesket på en best mulig måte. Dårlige ergonomiske forhold
på arbeidsplassen som helsefagarbeider er en av de største årsakene til sykdom
og fravær.
Langvarige
og ensidige belastninger som utsetter kroppen for skade kan føre til
belastningslidelser. Belastningslidelser er varige smerter i muskler og
skjelettet grunnet feilbelastning, tungt arbeid eller for mye ensformig arbeid.
For å forebygge dette må man prøve å jobbe på en mest mulig ergonomisk måte.
For eksempel bruke hjelpemidler når det er tilgjengelig, selv om det går mer
tid til det, men det sparer kroppen din for skade. Å ha riktig og god ergonomi
er vanskelig, det handler om å ha tid til å ta vare på kroppen sin. Men det er
ikke bare deg selv du sitter i fare visst du ikke tenker på ergonomi, men også
pasienten du hjelper. For eksempel kan du plutselig kjenne smerter i ryggen og
glippe pasienten med et uhell, da setter du ikke bare deg selv i fare, men også
pasientene du jobber med.
Jeg var
med inn til Herr Olsen, vi skulle bruke heis til å flytte han fra seng til
rullestol. Men han hadde besøk av pårørende, og de sa at vi burde heller løfte
han enn bruke heisen fordi da fikk han ikke vondt, noe som han får ved bruk av
heis. De pårørende gjorde dette, men jeg vet at det ikke er ergonomiske. Når de
skulle flytte han fra rullestol til seng etter fysioterapeuttime tok en carer og en pårørende og løftet han til
sengen. Jeg mener at slike ting skal unngås og når de har hjelpemidler som kan
gjøre det for de bør det brukes. Jeg har også sett at seilet som blir brukt er
ikke bra for han fordi han klarer ikke holde hodet sitt skikkelig oppe, så en
må holde hodet han. Da bør de heller skaffe seg et nytt seil som er bedre for
Herr Olsen og som støtter hodet bedre.
Andre
hendelser som jeg mener ikke er bra med tanke på ergonomien er for eksempel når
vi skal flytte pasienten lengre opp i sengen. Pasienten ligger på et stikklaken
slik at det skal være lettere å flytte pasienten. Men når de bruker
stikklakenet til å flytte holder noen av de ansatte langt ute på stikklakenet
og drar pasienten oppover. Jeg tar tak helt inn til lakenet og prøver å gjøre
det beste ut av det, men det er vanskelig når den andre parten gjør det
annerledes og på en vanskeligere måte. Det som er ergonomisk riktig er å holde
så nært pasienten man klarer, armene i knekk, bøyde knær med mellomrom. Så forflytter man pasienten oppover i sengen, tell til 3 slik at begge gjør det
samtidig.
I dag var
jeg også med på en hendelse. Jeg ble bedt om å være med inn på et rom fordi jeg
skulle re opp sengen. Når jeg kom inn var sengen oppe på ene siden og nede på
andre siden, slik at sengen lå sånn på skrå. Slik kunne jeg ikke jobbe så han
jeg var med tok den helt ned og sa jeg måtte re opp sengen. Jeg gjorde det og
merket etterpå at det ikke var bra for ryggen min. Jeg måtte stå bøyd over
lengre tid slik at ryggen min var i feil stilling over lengre tid. Ergonomisk
riktig hadde vært å ha sengen i hoftehøyde, men siden sengen var ødelagt skulle
heller en vaktmester sett på sengen før jeg skulle ha begynt å re sengen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar