Hei!
Det har nå gått 2 uker her i Malta, og andre uken er nå
over. Nok en uke har vært travel og det har vært mye og gjøre, men veldig
lærerikt. Vær uke fyller oss alle med ny kunnskap og inspirasjon. Idag skriver
jeg en oppgave om tverrfaglig samarbeid, yrkesutøving.
Tverrfaglig samarbeid
Tverrfaglig samarbeid er at ulike yrkesgrupper jobber sammen
for og ivareta pasienten som en helhet. De står altså sammen mot et felles mål.
På Live Life jobber alle utrolig godt sammen, og har en god
kjemi med hverandre.
Her er det ikke noe form for nøling nå noen trenger hjelp
eller støtte. De strekker straks ut armen. Alle de ansatte har ulike
kvalifikasjoner og lærdom, derfor er det også viktig og jobbe sammen på slike
arbeidsplasser.
For at man skal kunne gi trygghet til pasientene, må man ha
kunnskap i eget fag, slik at pasientene er avslappet rundt deg som
helsefagarbeider og får et godt opphold. Vi jobber alle mot samme mål, og
pasientene ønsker og forholde seg til så få som mulig, grunnet at det kan skape
større trygghet, derfor er det også viktig og ha andre yrkesgrupper rundt seg
slik at man får lærdom om spesielle ting. Det er viktig og kunne klare og
samarbeide sammen med alle. Man utvikler seg hele tiden, selv etter at man er
ferdig utdannet, man bevisstgjøres etterhvert i jobb livet på de grunnleggende
ferdighetene i yrket, fagets innhold og verdigrunnlag. For og kunne ha et godt
tverrfagligsamarbeid er det viktig og ha kunnskap om de ulike yrkesgruppene,
man lærer enklere om man vet hvilken rolle hvem har, hva dere skal samarbeide
om og på hvilken måte.
Det er også veldig viktig at pasientene skal kunne slappe av i forhold til at man holder avtaler og det man lover. For eksempel var det en herlig pasient som var veldig opphengt i tider, og ønsket og bli sjekket til enhver tid (for eksempel hver time), og da var det viktig at jeg holdt den avtalen. Det skaper trygghet hos pasienten. Å holde en avtale og love er å skape tillit, det gjør også at forholdet deres blir bedre. For og skape tillit må man bevise at pasienten kan stole på deg.
Det er også veldig viktig at pasientene skal kunne slappe av i forhold til at man holder avtaler og det man lover. For eksempel var det en herlig pasient som var veldig opphengt i tider, og ønsket og bli sjekket til enhver tid (for eksempel hver time), og da var det viktig at jeg holdt den avtalen. Det skaper trygghet hos pasienten. Å holde en avtale og love er å skape tillit, det gjør også at forholdet deres blir bedre. For og skape tillit må man bevise at pasienten kan stole på deg.
De burde ha ukentlige samarbeids møter hvor de planlegger
pasientens tid, hva som må gjøres og hva som er de ulike rollene. De må også
blande inn pårørende i dette, slik at de får informasjon, dette skaper også en
større trygghet for pasienten.
På Live Life er det også flere ulike grunner til at de er
innlagt, og dette går også inn på deres grunnleggende behov. For at de skal bli
dekket trengs det at flere ulike yrkesgrupper trekkes inn. Alle på Live Life
har en utrolig god kjemi som nesten ikke kan beskrives, de snakker i lag alle
sammen og planleger hva som må gjøres.
Det tverrfagligeteamet må også kunne samarbeide om
pasientenes ligge tid (tiden pasienten er innlagt i instutisjon), dette hjelper
med på både grad og fremgang av pasienten.
De ulike yrkesgruppene på Live Life:
- Helsefagarbeidere:
En helsefagarbeider skal kunne yte profesjonell helsehjelp,
de skal gi omsorg, pleie og det pasientene har behov for. De skal kunne hjelpe
pasienten med å gjenvinne helsen, bli lindret av lidelsene de har. Derfor er
det veldig viktig at en helsefagarbeider har kunnskap om sykdom og lidelsene
pasientene har. De skal også rapportere.
- Sykepleiere:
En sykepleier gir medisinsk pleie som å finne riktig medisin
til riktig pasient, og gi omsorg. De utfører helsekontroller, gir råd og
veiledning. De behandler, lindrer og rehabiliterer pasientene på Live Life.
- Leger:
Legene stiller diagnoser, behandler sykdommer og skadene av
pasientene.
- Over lege
Har ansvar for legene og sykepleierene, feks slik som
spørsmål fra de andre ansatte eller pasienter. Hun har også ansvar for
medisinene, hva som trengs. I tillegg til og føre inn hva de ulike bruker.
- Fysioterapaut:
De gir behandling av fysioterapi etter forordning av lege.
Målet deres er og trene opp pasientene og gjøre dem i stand til å mestre de
fysiske behovene i dagliglivet.
- Økonomisk leder:
Den økonomiske lederen har litt ulike ansvar. Ene delen av
ansvaret er og ta i mot skiftene til de ansatte og levere dem slik at de får
lønn, hun har også kontroll på journalene til pasientene, hun tar telefoner fra
nære av pasientene, hvem som skal legges inn og slikt.
- Kokker:
Kokkene har et stort ansvar for og lage mat til både de
ansatte og pasientene, de spiller en viktig rolle hos Live Life.
- Resepsjonist:
Tar i mot besøkende eller nye pasienter som skal legges inn.
Tar i mot beskjeder og sender videre, har litt telefonansvar. Resepsjonisten
hjelper også besøkende og finne frem til hvor de skal. De har også kontroll
over overvåknings kameraene.
- Manager:
De har også en manager på Live Life, de løper rundt og ser
til at alle holder reglene, feks at du ikke bryter reglene (1 av reglene er
feks at det ikke er lov og se uopptatt ut, eller drikke og ete utenfor
spiserommet). Han tar seg av litt HMS også (helse, miljø og sikkerhet).
- Vaskepresonell
Vaskepersonellet sørger for og holde det rent og hygenisk på
Live Life, de vasker en gang daglig, og eller når det trengs ved uhell av
pasientene. De sørger også for og vaske pasientenes klær når de er skitten,
dette gjelder også sengesett og håndklær.
Å se helheten av mennesket er utrolig viktig for et godt samarbeid,
trygghet og velstand. De har levd et liv de også, med mange historier og
opplevelser. De har hatt ulike roller de også, som mor, datter, bestemor,
lærer. Det er viktig og se dem, ta hensyn til dem og ikke kun se at de er syk,
eller har en nedsatt funksjon, men se at de er noen de også. Selvfølgelig skal
man vite om de er syk og slikt, men de er noe annet enn bare syk også. Man må
ta seg tid til dem og prate med dem, la dem føle seg verdsatt. Man må se godene
i pasienten.
Uansett om de har hatt slag eller andre ting er de fremdeles et menneske med grunnleggende behov, som fysiske, psykiske, sosiale og åndelige og kulturelle behov. Disse må man ta hensyn til, se dem og lytt til dem. De har mange historier om du tar deg tid.
Uansett om de har hatt slag eller andre ting er de fremdeles et menneske med grunnleggende behov, som fysiske, psykiske, sosiale og åndelige og kulturelle behov. Disse må man ta hensyn til, se dem og lytt til dem. De har mange historier om du tar deg tid.
Brukermedvirkning er utrolig viktig på en slik arbeidsplass.
Med brukermedvirkning menes det som at de skal ta del i beslutninger og valg
som handler om dem. For eksempel på Live Life velger de nøyaktig hva de vil
spise selv, ut i fra en meny. Da lager kokkene det pasientene ønsker, slik at
de velger dette selv. De velger også selv når de skal dusje, stelle seg, stå
opp, legge seg og slike ting. De kan også gå og komme på Live Life så å si når
de måtte ønske det.
Jeg har opplevd en negativ situasjon på Live Life, og det har vært tvangsspising av mat. En mann, som er helt klar i hodet og egne ønsker, ønsket ikke mat og hadde ikke noe særlig matlyst en dag. Han har ikke slike funksjoner at han kan dytte vekk skjeen og slikt, så han sa det med ord. Han sa også at han kom til og spytte det ut igjen om de ga han mer, noe som er forståelig. Likevel presset de i han, og han skrek og ba dem stoppe. Men de ansatte smilte og lo, og tok han ikke en plass seriøst. Dette var en utrolig ekkel opplevelse. De spurte heller ikke om de heller sku spare maten for han til senere, og heller prøve igjen da..
Jeg har opplevd en negativ situasjon på Live Life, og det har vært tvangsspising av mat. En mann, som er helt klar i hodet og egne ønsker, ønsket ikke mat og hadde ikke noe særlig matlyst en dag. Han har ikke slike funksjoner at han kan dytte vekk skjeen og slikt, så han sa det med ord. Han sa også at han kom til og spytte det ut igjen om de ga han mer, noe som er forståelig. Likevel presset de i han, og han skrek og ba dem stoppe. Men de ansatte smilte og lo, og tok han ikke en plass seriøst. Dette var en utrolig ekkel opplevelse. De spurte heller ikke om de heller sku spare maten for han til senere, og heller prøve igjen da..
Mine tanker for uken som har gått hos Live Life
Denne uker her har vi jobbet senvakter, det vil si fra
14.00- 19.30. Det var veldig mye mer annerledes enn jeg hadde trodd og jobbe
slik, og mindre å gjøre. De fleste pasientene hviler seg i denne tiden, er ute
med familie, er hos fysioterapauten, har preste besøk og andre viktige ting. Så
ettermiddagene føles mye lengre ut enn morningene når det er full fart.
Ellers er det spennende og prøve andre tider også.
De ansatte på Live Life har ikke vært så flink til og snakke
med oss studenter om hva ulike tilstander pasientene er i, om de har sykdommer
og slikt. Noen har vært flinke til dette, men andre ikke. De prater også ofte
om pasientene på maltesisk slik at vi ikke skjønner hva som blir snakket om,
noe som er litt dumt grunnet at vi og trenger litt informasjon.
Jeg hadde en litt ekkel opplevelse idag, hvor jeg skulle
hjelpe en pasient med tørking etter toalett besøk. Dette var ikke det kjekkeste
jeg har vært med på. De ansatte hadde nemlig ikke informert meg om noe.
Den maltesiske pasienten begynte og snakke raskt på
maltesisk og var virkelig oppskakket og hadde en nervøs stemme. Jeg forstod
ikke pasienten noe særlig, men prøvde og lytte. Det viste seg at hun blødde fra
tarmen, noe pasienten ikke skjønte selv hvorfor hun gjorde. Jeg gikk frem og tilbake
og prøvde og hjelpe og forstå, jeg hentet en sykepleier som måtte hjelpe meg.
Da fikk jeg beskjed om at pasienten hadde tarmkreft, noe jeg ikke var forberedt
på fordi jeg ikke hadde fått noe informasjon om dette. I tillegg visste ikke
pasienten dette selv heller, fordi de holdt det skjult for henne. Dette er noe
jeg ikke helt forstår, for det er jo krav på informasjon om seg selv. De hadde
fortalt henne at det var noe annet, og ikke noe og bekymre seg for. Jeg følte
dette var litt svikt på samarbeid, ovenfor meg og pasienten.
Uken har ellers vært spennende, og kjemien med de ansatte
blir bedre for hver dag. Det kommer også veldig an på hvilke ansatte som er på
jobb, om hva vi studenter får lov til og gjøre og slikt. Noen dager er mer
travel enn andre, men slik er det på et rehabilitering senter. De er der for og
få vår hjelp og støtte, og vi er der for dem når de trenger det. Her er de også
mer vandt til privat liv, og heller ringe i bjellen når de ønsker hjelp eller
bare å prate.
'' Ute hagen, terrassene deres''
* Susanne
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar