(Helsefremmende)
Hei, nå er andre uke her nede i Malta snart ferdig og vi har hatt enda en fin uke i praksis! Nå er jeg godt inne i rutinene her, og vet mer hva som er mine oppgaver igjennom vaktene vi har hos Live Life. Andre uken begynte vi tirsdag, og har jobbet ettermiddag fra 2 til halv åtte hver dag. Vi jobber også helgen, pga de som jobbet der gjorde ett lite bytte. Så lørdag og søndag denne helgen har vi tidlige vakter fra syv til to. Denne uken har flydd forbi oss og gått så altfor fort, men også masse kjekt som har skjedd, og lærerikt å ta med seg!
Helsefremmende arbeid:
Grunnleggende sykepleie vil si at pleien som pasienten får skal dekke dens grunnleggende behov. For å kunne den grunnleggende sykepleien må du ha gode kunnskaper, ferdigheter og holdningene dine må være på topp. Så vist pasientens helse og trivsel blir tatt vare på, har du en god kompetanse innen faget ditt. Det er ikke bare en hensikt med å være en sykepleier/helsefagarbeider, det er mange forskjellige kunnskaper som må til. F.eks. de må ha hensikt rundt den personlige hygienen, det er svært viktig for å unngå smittefare. Hvordan de skal behandle/gå frem mot ulike sykdommer og behandlinger de ulike har behov for og trenger. Eksempel som ernæring, trivsel, velvære, lindre skader, aktivitet og hvile er noen av disse. Det er også viktig å huske på sitt eget kompetanseområde, og ta hensyn til pasientenes behov, om de ulike funksjonsnedsettingene og ikke minst kommunikasjonen du har med pasientene.
Mitt eksempel fra praksis hos Live Life:
Hr. Hansen er 24 år gammel og har CP ( cerebral parese). Han har vert pasient hos Live Life nå i 2,5 år, og alle de ansatte her kjenner godt til han og behovene han har. I løpet av de to ukene jeg har vert her er det denne pasienten jeg har vert mest inne hos. Han er også en av de pasientene som trenger hjelp til alt som skal gjøres i løpet av dagen sin. Jeg har vert med på alle de daglige rutinene de har med han, siden vi har jobbet både morning og kveld. Herr Hansen kan bevege på kroppen sin, men ikke kontrollert for han har for lite muskelkontroll. Han lager mye lyder men det er som oftest skrik/rop, siden han har ikke normal taleevne. Jeg skrev at han ikke har kontrollert bevegelser i kroppen, og det var noe med det første jeg merket når jeg begynte å jobbe her. Jeg såg på hvordan han bevegde spesielt på den høyre armen, den var full i blåmerker, etter at han slår den ned i sengekanten eller rullestolen når eventuelt sitter i den. Han liker godt når vi kommer innom og snakker med han, for da ser jeg at bevegelsene i kroppen blir roligere, han slapper mer av og smilet titter frem.
Han liker derimot ikke så godt å bli stelt, da er de bråe bevegelsene tilbake og han kan knipe eller rive i hanskene til vi som jobber der har på oss. Så det er alltid noen som må holde den ene armen hans, for han kan kniper veldig hardt når han først tar tak. Men det er kanskje hans måte å si ifra på, for det kan være vanskelig når han ikke har taleevne på plass og ikke kan si hva han mener selv. Men stell er jo noe de må igjennom, det er jo derfor de er på LiveLife, for de trenger den hjelpen de kan få og de ikke klarer selv. Brukermedvirkning har jo stor påvirkning i dette, og det er å huske på å sette pasienten sine behov i sentrum, selv om det kan bli veldig vanskelig når vi ikke vet eller skjønner hva Herr.Hansen vil.
Etter morgenstell hos Herr.Hansen får han maten sinn igjennom magesonde, der får han all ernæring han trenger, til neste måltid kommer. Han kunne ikke klart å spise eller tygge maten selv, så dette er løsningen de har gitt han for å få i Herr.Hansen ernæring.
Når Hr.Hansen skal til fysioterapeuten (som han er hos hver dag), bruker vi en heis på å få han fra seng til rullestol. Denne heisen er veldig nødvendig å ha når det er slike pasienter der, gjør alt og vi trenger bare å feste han til den. De fleste andre pasienter trenger bare vår hjelp til å komme seg opp av sengen, og gå med gåstol. Men når det er rullestol pasienter er dette hjelpemiddelet helt supert, har også vert med på å bruke en slik i Norge, så visste litt om den fra før.
(Heisen vi bruker, og Kristina)
Ergonomi er viktig å huske på når du jobber i helsesektoren, for å unngå skader i rygg, ben og nakke i ettertid. Har du dårlige ergonomiske arbeidsstillinger kan det gå utover fravær fra jobb, eller sykdom. Går feilen igjen over lengre tid kan belastningslidelsene gå over lang tid, noe som ikke er bra for bevegelsesapparatet ditt, for det slites ned. Det er viktig å unngå tungt arbeid og dårlige arbeidsstillinger. Når du jobber som helsefagarbeider må du løfte mange tunge løft, derfor er det viktig å huske på hvordan du bruker ergonomien, og gjør det slik at du unngår skader. Når du skal eks. bytte på pasientens seng, så må du regulere høyden på sengen opp til din hoftehøyde, slik at du ikke bøyer deg ned så mye og får skader/problem med ryggen. Vist du skal stelle en bruker, med en annen kollega skal høyden på sengen være opp til den laveste til hoftehøyde. Det handler også om å bruke de riktige hjelpemidlene, som feks. heis, gåstol, stokk og preikestol. Istedet for å løfte en pasient fra rullestol og tilbake til seng, bruker vi heller heisen. Den som du ser på bildet over, det er den vi brukte en del av på Live Life.
Eksempel fra Live Life:
Hygienen på Live Life har vert ganske bra syns jeg, og de har vert veldig på oss om at vi alltid må ha på hansker når vi skal inn i et rom. Det er jo ikke vi vandt med fra Norge, der er det sprit inn og sprit ut. Men her er det nye hansker for hver gang vi skal inn og ut av et rom. Vi har også pasient med hepatitt B, som er smittsomt igjennom blod og spytt osv. Så når vi har vert inne hos den brukeren, må vi kaste hanskene i et eget søppelspann slik at de vet at det kan være smitte på dem og kanskje må kastes en annen plass en det vanlige blir kastet. Etter vi har hatt på oss hanskene vasker vi oss også på hendene, vi kan velge om å sprite oss eller vaske. Men de fleste på Live Life gikk å vasket seg etter rombesøk.
Ellers syns jeg det har gått bra denne uken, og vært med på masse kjekt. Jeg har vert med på masse forskjellig, en del som jeg har gjort før, og en del som har vert forskjellig fra hva vi gjør hjemme. Men det er absolutt ingen stor forskjell, det er det ikke. Jeg syns de ansatte på Live Life er kjempeflinke, bare kanskje at de må jobbe litt mer med å sette brukeren i sentrum, og jobbe med de forskjellige arbeidsstillingene/teknikkene sine. Men de er så kjekke å jobbe sammen med, og jeg koser meg virkelig.
-Sunniva
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar