Mål lokallæreplan:
Helse: planlegge og gjennomføre tiltak som fremmer trivsel og bidrar til økt livskvalitet.
Det er tredje dag i praksis på Inspire og på fredag har jeg vært med på noe som heter THR (therapeutic horse backridning) Det er terapi for barn med funksjonshemninger.
Her var jeg vært i hele dag, dagen begynner rolig med heste stell, som børsting, rensing av hover og vi må gjøre klar arenaen ved å sette opp forskjellige hindere for barna. Dette må skje før barna kommer.
Når det er sesjoner, får barna børste hestene og ri på dem. Barna skal først børste og når de skal børste hesten, får barna en plate med fire luker på som de skal åpne en og en i rekke følge. I lukene er det bilder av de forskjellige børstene som de skal brukes på hesten. Min oppgave er å hjelpe dem å finne riktig børste og hvordan de skal bruke den på hesten, jeg må også passe på at alle skal få prøve og at de må vente på tur. Dette kan være en utfordring å holde kontroll på barna, og snakke et annet språk, det er ikke alle barn som kan engelsk, de snakker maltesisk eller barna har ikke verbalt språk.
Etter de har børstet hesten får de lov til å pynte hesten med perler og klemmer, og kose så mye de vil med hesten, så lenge hesten vil. Jeg har opplevd noen ganger at barnet ikke vil være med. Da sitter jeg meg ned på barnets nivå og snakker til dem og viser at hesten ikke er farlig ved å klappe hesten, men noen ganger funker det ikke og jeg skal ikke tvinge dem til å gjøre noe de ikke vil, men de får ikke lov å ødelegge for de andre. da er det viktig at vi holder et ekstra øye med dem det gjelder.
Etter barna har børsten hesten får de ri. Da blir de fulgt av foreldrene bort til hesten og de får sitte en og en på hesten. De tenker veldig mye på sikkerheten til barnet. Barnet får hjelm og belte rundt magen som skal beskytte rygg og mage om de skulle falle av, det er også håndtak på belte som vi skal holde i. Det skal være tre personer som skal sikre barnet. en som holder og leder hesten og en person på hver side av hesten som skal holde barnet med den ene hånden på belte og den andre nede ved ankelen. Så rir barnet en runde, og andre runde er dett satt opp fire stenger med kopper bare på to av de fire. Så når barnet kommer til den første stangen skal barnet ta koppen og ta det med seg til neste stang å plassere koppen oppå der og så gjentar det seg for hver runde. Barnet skal også klare å holde hende på hode samtidig som det rir og om barnet klarer det kan det holde armene rett ut. Det er litt forskjellig fra barn til barne, men de fleste klarer det.
Denne oppgaven er ganske enkel, det jeg må gjøre er å passe på barnets sikkerhet, det er veldig viktig!
Også må jeg gi barnet komplementerer som "Så flink du er", "Du er jo kjempe flink til dette", Du er et naturtalent" og "er du sikker på at du ikke har gjort dette før?" slik at de føler mestring følelsen, det liker barna å høre, de smiler hver gang og gjentar det vi sier og dette syns jeg er kjempe kjekt å se at de koser seg og kjenner mestring følelse!
Det er også viktig å vise barna trygghet. De skjenner jo ikke meg så godt så jeg begynte med å introdusere meg selv og spurte hva de het og hvor gammel de var, å startet en samtale med de så det ble en liten oppvarming på å bli kjent og at de skulle føle trygghet.
Men det er ikke alltid det er sesjoner å da er det ikke så gøy å være på THR. Da får vi oppgaver som å makulere papir og rydde garasjen. Hehe, men av og til får vi gå tidlig, det fikk jeg, men måtte komme tilbake, siden noen måtte stelle hestene igjen og gi dem mat og re opp sengen deres.
Om det ikke er noe å gjøre på snakker jeg med de ansatte eller andre studenter som jobber der. De har to søte små kaniner som vi kan kose med hele dagen om vi ikke har noe å gjøre på. Og barna kan også få kose med dem. Men neste uke skal vi få være mer med barn, det gleder jeg meg til. Da skal vi lage kunst med barna og vi skal være med på fysioterapi og sanse rom. Dette ser jeg mer frem til!
Helse: planlegge og gjennomføre tiltak som fremmer trivsel og bidrar til økt livskvalitet.
Det er tredje dag i praksis på Inspire og på fredag har jeg vært med på noe som heter THR (therapeutic horse backridning) Det er terapi for barn med funksjonshemninger.
Her var jeg vært i hele dag, dagen begynner rolig med heste stell, som børsting, rensing av hover og vi må gjøre klar arenaen ved å sette opp forskjellige hindere for barna. Dette må skje før barna kommer.
Når det er sesjoner, får barna børste hestene og ri på dem. Barna skal først børste og når de skal børste hesten, får barna en plate med fire luker på som de skal åpne en og en i rekke følge. I lukene er det bilder av de forskjellige børstene som de skal brukes på hesten. Min oppgave er å hjelpe dem å finne riktig børste og hvordan de skal bruke den på hesten, jeg må også passe på at alle skal få prøve og at de må vente på tur. Dette kan være en utfordring å holde kontroll på barna, og snakke et annet språk, det er ikke alle barn som kan engelsk, de snakker maltesisk eller barna har ikke verbalt språk.
Etter de har børstet hesten får de lov til å pynte hesten med perler og klemmer, og kose så mye de vil med hesten, så lenge hesten vil. Jeg har opplevd noen ganger at barnet ikke vil være med. Da sitter jeg meg ned på barnets nivå og snakker til dem og viser at hesten ikke er farlig ved å klappe hesten, men noen ganger funker det ikke og jeg skal ikke tvinge dem til å gjøre noe de ikke vil, men de får ikke lov å ødelegge for de andre. da er det viktig at vi holder et ekstra øye med dem det gjelder.
Etter barna har børsten hesten får de ri. Da blir de fulgt av foreldrene bort til hesten og de får sitte en og en på hesten. De tenker veldig mye på sikkerheten til barnet. Barnet får hjelm og belte rundt magen som skal beskytte rygg og mage om de skulle falle av, det er også håndtak på belte som vi skal holde i. Det skal være tre personer som skal sikre barnet. en som holder og leder hesten og en person på hver side av hesten som skal holde barnet med den ene hånden på belte og den andre nede ved ankelen. Så rir barnet en runde, og andre runde er dett satt opp fire stenger med kopper bare på to av de fire. Så når barnet kommer til den første stangen skal barnet ta koppen og ta det med seg til neste stang å plassere koppen oppå der og så gjentar det seg for hver runde. Barnet skal også klare å holde hende på hode samtidig som det rir og om barnet klarer det kan det holde armene rett ut. Det er litt forskjellig fra barn til barne, men de fleste klarer det.
Denne oppgaven er ganske enkel, det jeg må gjøre er å passe på barnets sikkerhet, det er veldig viktig!
Også må jeg gi barnet komplementerer som "Så flink du er", "Du er jo kjempe flink til dette", Du er et naturtalent" og "er du sikker på at du ikke har gjort dette før?" slik at de føler mestring følelsen, det liker barna å høre, de smiler hver gang og gjentar det vi sier og dette syns jeg er kjempe kjekt å se at de koser seg og kjenner mestring følelse!
Det er også viktig å vise barna trygghet. De skjenner jo ikke meg så godt så jeg begynte med å introdusere meg selv og spurte hva de het og hvor gammel de var, å startet en samtale med de så det ble en liten oppvarming på å bli kjent og at de skulle føle trygghet.
Men det er ikke alltid det er sesjoner å da er det ikke så gøy å være på THR. Da får vi oppgaver som å makulere papir og rydde garasjen. Hehe, men av og til får vi gå tidlig, det fikk jeg, men måtte komme tilbake, siden noen måtte stelle hestene igjen og gi dem mat og re opp sengen deres.
Om det ikke er noe å gjøre på snakker jeg med de ansatte eller andre studenter som jobber der. De har to søte små kaniner som vi kan kose med hele dagen om vi ikke har noe å gjøre på. Og barna kan også få kose med dem. Men neste uke skal vi få være mer med barn, det gleder jeg meg til. Da skal vi lage kunst med barna og vi skal være med på fysioterapi og sanse rom. Dette ser jeg mer frem til!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar